welkeloempia.reismee.nl

Rokjesweer

Gooooood morning Vietnam!!!

Horen we Robin Williams schreeuwen in de film met dezelfde titel. Je ziet hier overal t-shirts met die tekst en ook is de film prominent aanwezig in de vele dvd shops. We hebben jullie in Hanoi verlaten toen we op de trein gingen stappen richting Hoi An. Achteraf viel deze treinrit reuze mee, 16 uur in hetzelfde ritme met af en toe een onderbreking bij een station lijkt niet aanlokkelijk. Het grootste deel is het echter nacht, we slapen beiden boven dit keer, onder Margriet ligt een man die lijkt op Mao, zijn slaaphouding ook gedurende vele uren. 's Ochtends worden we wakker van de lucht van noodles, 'Mao' onder ons is wakker geworden, good morning Vietnam. Nog een paar uur te gaan, we kletsen de tijd vol met een zwitser die half of geheel aangeschoten is, kreeg van zijn Vietnamese kamergenoten een ochtendschnaps aangeboden, was toch niet zo.'n goed idee vond hij achteraf. We stappen in een taxi en wat we nu beleven slaat tot nu toe alles. De jongeman heeft waarschijnlijk net zijn rijbewijs en ziet in alles wat beweegt een potentieel gevaar wat gewaarschuwd moet worden voor zijn komst. En er beweegt veel hier! Dus continue gaat de claxon niet 1 of 2 keer achter, maar continue in series van 4-5 keer met af en toe een korte pauze als er echt niks in de buurt is. Op een bepaald moment moet zo'n ding toch doorbranden denken wij, althans dat hopen we.

Hotel weer via internet gevonden, ' nee we hebben niet gereserveerd', ja, we nemen 'genoegen' met een superior room, proberen nog wat af te dingen maar nee we mogen blij zijn dat ze nog een kamer vrij hebben. (http://www.restaurant-hoian.com/index.php/en/hotel-cua-dai-hoi-an/home-cua-dai-hotel.html).

Goed nieuws, we hebben twee fietsen gevonden, was natuurlijk niet zo moeilijk als er zoveel zoek zijn! We huren ze voor 4 dagen, dollar per dag dus dat valt mee. En gaan dus nu het plaatsje Hoi An verkennen, de eerste indruk is niet verkeerd, Het is een kustplaatsje wat vooral bekend is om zijn vele kleermakers, daarvan zijn er hier honderden. Het wordt weer tijd om in de rol van Hermus en Zandstra te duiken, de twee recensenten duiken dit keer op bij het Morning gloury restaurant. Het maaltje smaakt prima vinden ze beiden, vooral naar de garnalen in kokossaus en het yogurtijs met gefrituurde kokoskrullen gaat hun waardering uit. Met volle buikjes wordt het bed opgezocht.

De volgende dag gaan we opde fiets naar het strand, dit ligt ongeveer 2.5 km verderop. Gezien het weer in nederland moeten we toch iets gaan ondernemen want anders vallen we straks wel heel erg op. We brengen een paar uurtjes door in het zand, de zee is noordzee koud vinden we en houden hetna een paar uurvoor gezien, meer valt er ook niet te schrijven over zo'n strandbezoek. Terug op weg naar de fietsen, die keurig gestald zijn voor een paar dubbeltjes ziet Margriet een leuk jurkje en gaat even kijken. Voordat je het weet zijn de maten opgenomen en kan je het morgen afhalen. Door onze 'tijdelijke' millionairsstatus kunnen we ons maatkleding laten aanmeten, zo is er gisteren ook al het een en ander aangemeten. Bij het hotel relaxen we nog even voordat we weer op pad gaan voor een maaltje. Onze huid begint al een beetje pijn te doen, toch misschien iets te enthousiast geweest qua zonne uren vandaag. In dit mekka voor deveel vrouwen en wat minder mannen, die zie je vaak net zoals in nederland bij de uitgang staan, oh nee zitten, hier krijg je namelijk een stoel aangeboden als je moet wachten, wel zo prettig. Er wordt weer gemeten, gediscussieerd over lengte en decolletediepte en zo en we kunnen weer een aankoop morgen afhalen, wordt denk ik nog een hele speurtocht zo om alles op te halen. Oh ja Didier doet ook zijn eerste aankoop hier, het wordt iets wat af en toe nodig kan zijn en wat ik nog niet bezit om kryptisch te blijven, past niet bij mijn tot nu toe zorgvuldig opgebouwde image.

Het stadje is s avonds heel gezellig verlicht met allemaal lampionnen en het is overallekker druk in de smalle straatjes. Het eten bij Mango rooms is prima maar met name de heerlijke loungestoelen waar we een paar uur in hangen zijn een genot. Vooral bekende restaurants moet je hier reserveren, want die zitten elke avond hartstikke vol. Er zijn vooral veel amerikaanse en franse toeristen, niet toevallig de inwoners van twee landen die een aardig stukje historie hier hebben denken we.

Voordat we naar het hotel gaan halen we toch eerst wat after sun op want oh oh wat brand onze huid en wat zijn we rood.

Groeten ons

Martijn Koster

Is het fietsen daar een beetje veilig? Ik kan me voorstellen met al dat chaotische verkeer dat dit niet zo is...
Laat mij raden: Didier is bij de Vietnamese vestiging van Suitsupply geweest ;-)