welkeloempia.reismee.nl

Waar zijn die 9 miljoen fietsen ?

Hoi allemaal

Weer een rusteloos nachtje maar toch al iets meer geslapen als gisteren, ontbijt is echter weer hetzelfde. We gaan vanochtend eerst op pad naar de forbidden city of te wel de verboden stad.

De metro is inmiddels appeltje-eitje dus we zitten er weer zo in, tijdens sommige lange ritten worden er commercials afgespeeld op de muur van de metrobuis, hoever gaat men met reclame? We kregen de tip om eerst naar de kolenheuvel te gaan om een mooi uitzicht te hebben over de verboden stad en daarna er in. Na enig gezoek vinden we de heuvel die is gelegen in een park, ook hier is 'China weer in beweging', het blijft leuk! Na een klimpartij, er zullen er meer volgen deze week, hebben we inderdaad een prachtig uitzicht over dit enorme complex. We hebben laatst een film gezien ( dank Willem en Paula ) over de totstand koming van dit paleis eigenlijk is dit de grootste vorm van zelfverheerlijking die een mens kan bedenken maar goed het staat er nu toch en waarschijnlijk heeft de opdrachtgever nooit kunnen bedenken dat zijn domein waar ooit alleen eunuchs toegang haddden nu wordt plat gelopen door touristen.We dalen de heuvel af en gaan nu via de 'rustige' ingang, later zal blijken dat dit inderdaad zo is, het complex naar binnen. We lopen er een dikke anderhalf uur rond en vinden het zeker indrukwekkend, maar het is ook heel, heel veel. Het zonnetje schijnt lekker op ons bolletje en we vermaken ons weer met zoveel Chinezen om ons heen. Met hele busladingen worden ze losgelaten in de verboden stad, per bus een verschillend gekleurd petje, huppelend achter een gids aan die zijn vlaggetje of paraplu omhoog houdt ondertussen kakelend door een microfoon. Ja de Chinese plattelands mannen en vrouwen vermaken zich prima. We houden het voor gezien en gaan nu via de hoofdingang naar buiten, nu begrijpen we ook het verschil met de rustige kant, we roeien tegen de chines stroom in, heeft iedereen ADV of wisselende diensten, komop het is maandag! We nemen afscheid van Mao die boven de poort hangt en gaan verder met de missie van vandaag. Op pad naar de Trommel en Bel torens, met name de trommeltoeren zou bekend voor kunnen komen bij de liefhebbers van Peking expres. Voordat we beide torens gaan beklimmen genieten we eerst van een heerlijke cappu in het zonnetje. Na een stevige klim komen we boven in de Trommeltoren, hier staan enorme trommels opgesteld en laat de timing uitstekend zijn ze beginnen bijna gelijk op die dingen te beuken, hebben we weer eens mazzel. Naast weer een stevige klim bied de beltoren een grote bel die daar hangt en niets doet, wat heb je er aan? Een mooi uitzicht over Beijing.

Voor de liefhebbers even wat details, De stad heeft 16 miljoen inwoners maar volgens informele bronnen zijn het er 19. Er zijn 6 rondwegen waarvan de eerste eigenlijk de tweede is, chinese logica zullen we maar denken. Binnen de 2e rondweg mag niet hoog gbouwd worden dus het centrum van de stad doet heel dorps aan, buiten de 2e ring wordt het steeds hoger en hoger. De afstand van oost naar west en zuid naar noord is beide ongeveer 160 km. Zo de topografische kennis even bij gespijkerd maar dan hebben jullie een idee hoe groot het hier is. Trouwens wat Katy Meluah zong over 9 million bicycles daar klopt helemaal niks van ze zijn of ze zijn voor een groot deel gejat, of de duitsers zijn hier ook geweest of en dat is het meest waarschijnlijk ze zijn ingeruild voor een auto want daar stikt het hiervan.

Terug in het hostel gaan we eerst aan het bier, het is vandaag bloedheet en omdat we goed moeten drinken en het water niet betrouwbaar is kiezen we dus voor deze goedkope optie ( 0,50 ct voor een 0.5 liter) dus puur lijfsbehoud en passend binnen ons budget.

We raken aan de klets met een paar nederlanders en oeps het is al weer tijd om naar de restanten van de olympische spelen te gaan.

Het birdnest is inderdaad een fantastisch ontwerp, heel imposant. Het daarnaast gelegen watercube is met daglicht niks aan maar als het donker wordt is het prachtig blauw. Het is dus inmiddels hartstikke koud en deze idioot loopt in korte broek en t-shirt terwijl onze chinese vrienden hun winterjas nog niet hebben opgeruimd, ze kijken vol medelijden. Hup snel in de taxi en wegwezen. Onze drinkenbroeders van vanmiddag zijn er nog steeds dus we gaan het gesprek verder waar het vanmiddag gestopt is, het wordt heel gezellig, als we morgen maar geen spijt hebben want dan gaan we verder met klimmen.

Groeten ons

ank

hoi margriet en didier, wat heerlijk zoals jullie vakantie kunnen vieren...ik begrijp dat jullie geen enge ziektes mee terug brengen vanwege alle injecties...jullie vakantievirus mag echter wel mee terug naar de werkvloer...geniet ervan en maak ons blij met jullie enthousiast verslag en leuke foto's en heb samen veel plezier...groetjes ank en gerard

Cor

Hoi vakantiegangers,
Leuk hoor zo al die verhalen; en wij maar werken. geniet ervan.
Cor

Willem

Heb de vermiste fietsen gevonden, stonden bij het station en werden te koop aangeboden.
Veel plezier verder.