welkeloempia.reismee.nl

De voorbereiding

Waarom naar Peking, waarom naar Vietnam? Simpel, na vorig jaar midden-amerika en het jaar daarvoor Sardinië werd het weer tijd voor Azië. Vietnam stond al heel lang op ons verlanglijstje, het voor sommige mensen bekende lijstje van landen of plekken waar je graag heen wil, dieje graag wil verkennen. 'Waarom dan' vraag je ! Nou vooruit: het weer, eten, mensen, oorlog en vrede, boedhisme, bergen en tunnels, wierook, afdingen, harde bedden-zachte bedden-geen bed, lampionnen, kortom veel ingrediënten die hetreizen leuk maken.

Waarom Beijing? Dit ging min of meer toevallig, al stond China ookper ongelukopeerder genoemdlijstje, maar het is danook vrij lang! Op zoek naar vliegtickets bleek al snel dat rechtstreeksevluchten naar Vietnam behoorlijk aan de prijs zijn.Speurend op internet kwam ik echter een open-jaw ticket tegen met vertrek vanafons favoriete vliegveldDusseldorf International, sorry Schiphol, naar Beijing en een terugvlucht vanaf Bangkok terug naar Dusseldorf. De prijs was dermate aantrekkelijk dat we niet lang hoefden na te denken over deze optie, die ons ook nog eens naar China brengt waar we mogelijk inspiratie kunnen opdoen voor een volgende reis. Dus na kort overleg was het 'boeken' bij Emirates, een maatschappij die ons al een aantal keer goed is bevallen qua service.Ook de vlucht van Beijing naar Hanoi was snel geboekt bij China Southern voor een leuke prijs zodat alleen het stukje Ho Chi Min City - Bangkok ons nog rest.

De accomodatie in Beijing willen we graag van te voren reserveren want wezouden graag overnachten in een hutong. Dit is een oude woonwijk waarvan er inmiddels al veel gesloopt zijn ten faveure van nieuwbouw. De speurtocht op het wereld wijde web levert ons het red lantern house op ( http://www.redlanternhouse.com/home.htm ). Het ziet er leuk uit, krijgt goede commentaren op Tripadvisor en is mooi centraal gelegen t.o.v. vele bezienswaardigheden. Ik stuur een mail om te reserveren maar mijn engels lijkt niet op chinees terwijl het aan de andere kanter verrekteveel oplijkt. Na wat heen en weer mailen komt het toch goed, althans dat zullen we welzien als we er zijn.

Wat het lezen op internet ook opleverd is ' Joe service ' , Joe is een chinees die gids is, hij doet veel gids werk voor KLM ers en schijnt in tegenstelling tot veel mede chinezen goed engels te spreken. Een tevreden klant heeft een nederlandstalige site voor hem gemaakt waarop zijn diensten worden aangeboden ( http://www.joe-service.com ). Een mailtje met het verzoek of hij ons wil gidsen naar de chinese muur wordt snel beantwoord en ook wil hij ons van het vliegveld naar het questhouse brengen voor een redelijke prijs. Ook dit lijkt dus prettige geregeld.

De contouren van onze trip worden nu zichtbaar, wordt vervolgd!